‍ ‍

🔰روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹ مصادف با ۲ فوریه ۲۰۲۱ به مناسبت روز جهانی تالابها، جشن پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر که با تلاش های شادروان اسکندر فیروز به ثبت رسید، توسط موسسه سبزگامان بسکی در تالاب بین المللی آلاگل با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان واداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس، برگزار شد.

🔰این برنامه با گردهمایی اعضای موسسه سبزگامان بسکی در محوطه محیط بانی آلاگل شروع شد‌و‌در ادامه، مهندس احمدی، معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ضمن خیرمقدم به کنشگران محیط زیستی حاضر در این برنامه، به اقدامات این اداره در حفاظت از تالاب های بین المللی آلاگل ، آلماگل و آجی گل اشاره کرد.
🔰سلیمان آرخی، مدیر روابط عمومی موسسه سبزگامان بسکی نیز، ضمن اشاره به کارکردهای تالاب ها برای تمامی همسودان و ذی نفعان ،ضرورت های حفاظت از تالاب ها را بیان نمود و گزارشی از اقدامات موسسه سبزگامان بسکی در سال‌های گذشته در راستای حفاظت از بوم سازگان های استان گلستان به ویژه تالاب‌های بین المللی و مهم موجود در منطقه ارائه و با بیان چگونگی شکل گیری مهمترین پیمان محیط زیستی دنیا برای حفاظت از تالابها، یعنی کنوانسیون رامسر، به نقش جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد در مطالبه گری از دستگاه‌های اجرایی برای مشارکت در حفظ و حراست از این تالابها اشاره و خواستار رسیدگی عاجل به وضعیت نگران کننده پسماند و شکار غیرمجاز و بی رویه در حاشیه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آجی گل و آلماگل شد.
🔰وی افزود: استفاده از ظرفیت های طبیعت گردی فراوان این تالابها تاکنون مغفول مانده و با برنامه های مشارکتی در راستای توانمندسازی جوامع محلی حاشیه این تالابها به خصوص در بحث طبیعت گردی مانند پرنده نگری ، بجای شکار یا تخریب زیستگاه، می توان به حفاظت بیشتر از این مناطق و توسعه پایدار دست یافت.
🔰 دکتر کنعانی، مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز ضمن تبریک پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر، خواستار حضور بیشتر تشکل ها و جوامع محلی در حفاظت از این تالاب های ارزشمند شد.
🔰همچنین در کارگاه آموزشی آشنایی با تالاب نیز، آقای دکتر خیرآبادی، معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، در خصوص اهمیت تالاب‌های منطقه و لزوم مشارکت همه اقشار در حفاظت از این عرصه ها تاکید کردند.

🔰در ادامه این برنامه، شرکت کنندگان به پرنده نگری در تالاب زیبای آلاگل پرداخته و از نزدیک با گونه های بومی ومهاجری که در این تالاب زندگی می کنند آشنا شدند.

🔰موسسه سبزگامان بسکی در راستای فرهنگ سازی برای کاهش تولید و رهاسازي زباله، در طول سال با اجرای برنامه های مختلف از جمله طرح های پاکسازی، طرح آموزشی باهم، طرح دوچرخه سواران حامی زمین،پروژه های درختکاری، سمینارها و نشست های تخصصی، آموزش به جوامع محلی، همواره برای حفاظت از بوم سازگان های ارزشمند منطقه در تلاش می باشد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

روابط عمومی موسسه سبزگامان بسکی
sabzgamanebeski@