دوچرخه سواری

مراسم افتتاحیه طرح دوچرخه سواران حامی زمین با همت موسسه سبزگامان بسکی و با حضور چهره های سرشناس ورزشی و فعالین محیط زیست در پارک ملی گلستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موسسه سبزگامان بسکی مراسم افتتاحیه این طرح در روز یکشنبه مورخ ۹۸/۴/۳۰ برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور اعضای موسسه سبز گامان بسکی، محمد درویش کنشگر محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، کوروش بختیاری ابداع کننده کمپین سه شنبه های بدون خودرو ، محمد تاجران موسس انجمن ما به درختان نیازمندیم و ایده پرداز طرح دوچرخه سواران حامی زمین، فرهاد قائمی بازیکن تیم ملی والیبال ایران، جمعی از دوچرخه سواران حرفه ای گنبد کاووس و با حمایت مدیریت و محیط بانان پارک ملی گلستان و زحمتکشان پلیس راهور برگزار شد ، دوچرخه سواران قسمتی از مسیر جاده جنگلی پارک ملی گلستان معروف به جاده آسیایی را رکاب زدند.

به گفته آقای تاجران دوچرخه سواران بوسیله ۱۰ دستگاه دوچرخه در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته با رکاب زدن در مسیرهای جنگلی تعیین شده بر رفتارهای گردشگران نظارت نموده و با توزیع کیسه های زباله ، پیامهای زیست محیطی شامل جمع آوری و انتقال زباله های تولیدی ، خاموش کردن آتش افروخته شده ، قطع نکردن درختان ، عدم تغذیه دستی حیات وحش را به گردشگران توصیه می نمایند تا قسمتی از مخاطرات زیست محیطی یکی از پر اهمیت ترین میراث جهانی کاسته شود.

در کنفرانس خبری که در حاشیه مراسم افتتاحیه طرح دوچرخه سواران حامی زمین برگزار شد، خلیل فرشباف، مدیر موقوفات دکتر بسکی و عضو هیات مدیره موسسه سبزگامان بسکی، بر لزوم بالا بردن سواد محیط زیستی عموم جامعه تاکید کرده و این طرح را در راستای اهداف موسسه و جزئی از فعالیتهای کاهنده انباشت زباله در طبیعت دانست. همچنین محمد تاجران، در سخنان خود بر این مطلب اشاره داشت که چنین طرحی با این مشخصات در ایران برای اولین بار اجرا شده و در خارج از ایران نیز تاکنون مورد مشابهی مشاهده نشده است. وی انجام مرتب عملیات پاکسازی در سطح پارک ملی گلستان را تا دستیابی به نقطه ایده آل برای فضای این پارک ارزشمند، مکمل طرح دوچرخه سواران حامی زمین معرفی کرد.

در ادامه محمد درویش در سخنان خود اعلام نمود که برای حفظ این نگین طبیعت ایران، درخواست ایجاد جاده جایگزین از پارک ملی گلستان به شکل حاضر باید به خواسته تمام مردم خصوصا مردم منطقه گلستان، سمنان و خراسان شمالی درآید و این امر جز با مطالبه مردمی امکانپذیر نخواهد بود .

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
روابط عمومی موسسه سبزگامان بسکی از علاقه مندان شرکت درطرح دوچرخه سواران حامی زمین خواست به وب سایت موسسه سبزگامان مراجعه نمایند.