کمپین دوچرخه سواران حامی زمین چیست؟

در این طرح، داوطلبین کمپین “دوچرخه سواران حامی زمین” پس از ثبت نام در سایت به انجام اقداماتی در جهت حفاظت از محیط زیست پارک ملی گلستان می پردازند. پارک ملی گلستان در شرقی ترین نقطه استان گلستان قرار دارد. ( برای آشنایی با پارک ملی گلستان اینجا کلیک کنید). تعداد شرکت کنندگان در هر دوره 10 نفر می باشد و مدت طرح برای هر شرکت کننده دو روز است. دوچرخه سواران در دو گروه 5 نفره به گشت زنی در دو مسیر می پردازند که هر مسیر 11 کیلومتر است و مجموعا 22 کیلومتر از مسیر جاده پارک ملی پوشش داده خواهد شد. (برای دیدن نقشه مسیر اینجا کلیلک کنید).

هدف نهایی از اجرای این طرح حفاظت از منابع طبیعی موجود از راه کاهش تولید زباله، برافروختن آتش و تلفات جانوری در دامنه طبیعت و خصوصا مناطق حفاظت شده می باشد. این طرح به وسیله موسسه سبزگامان بسکی با همکاری پارک ملی گلستان و مشاوره آقای محمد تاجران وکمپین we need trees در منطقه پارک ملی گلستان (منطقه حفاظت شده ملی و ذخیره گاه زیست کره) اغاز شده است تا با حضور دوچرخه سواران داوطلب در پارک ملی گلستان شاهد کاهش حجم انبوه تولید زباله و تلفات جانوری در حاشیه جاده این پارک از طریق فرهنگ سازی و افزایش ابزارهای نظارتی باشیم. امید آن داریم که با اجرای این طرح الگوی مناسبی برای طبیعت دوستان در هرجای کره خاکی ایجاد کرده باشیم تا به روشی مهربان با طبیعت از آن حفاظت کنیم.

دوچرخه سواران محترم در طول دوره به اقدامات ذیل می پردازند:

  • آگاهی رسانی به گردشگران حاضر در حاشیه جاده درخصوص اهمیت پارک ملی و لزوم حفاظت و رعایت پاکیزگی آن ، روشن نکردن آتش، عدم آسیب زدن به حیوانات از طرق گوناگون به ویژه عدم تغذیه آنان با اغذیه نامناسب و عدم قطع شاخ و برگ درختان
  • اگاهی رسانی دوچرخه سواران به مسافران درخصوص آسیب وارده به طبیعت از جانب آنان در صورت مشاهده تخلف که بایستی با ملایمت و زبان دوستانه و بدون ایجاد هرگونه درگیری لفظی وفیزیکی انجام گیرد
  • اطلاع رسانی به محیط بانان پارک برای اقدام در صورت ادامه تخلف و عدم توجه به تذکر صورت گرفته
  • هماهنگی و همکاری با محیط بانان پارک ملی در جهت اجرای بندهای بالا
  • پاکسازی حاشیه جاده پارک ملی گلستان در مسیرهای تعیین شده به صورت گزینشی و در جهت فرهنگ سازی مسافران ساکن در حاشیه جاده

مدارک لازم جهت ثبت نام:

  1. تکمیل فرم ثبت نام و فرم پذیرش تعهدات در سایت موسسه سبزگامان بسکی
  2. واریز هزینه ثبت نام که مبلغ بیست و پنج هزارتومان می باشد. این مبلغ هزینه بیمه شرکت کنندگان را در طول مدت اجرای طرح پوشش داده و از طریق کلیه کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب از صفحه ثبت نام کمپین قابل پرداخت می باشد.
  3. تصویر کارت ملی که از صفحه ثبت نام کمپین قابل آپلود می باشد.

توجه:

  1. دوچرخه سواران محترم توجه فرمایند که این طرح در حاشیه جاده پارک ملی گلستان اجرا می شود و از آنجا که این جاده بین المللی بوده و محل تردد ماشینهای سنگین و گاها پر ترافیک است لذا کسانی که از تجربه کافی در دوچرخه سواری جاده ای برخوردار نیستند از شرکت در طرح خودداری فرمایند چرا که در غیر این صورت موسسه سبزگامان بسکی و پارک ملی گلستان مسئولیتی از باب عواقب آن عهده دار نخواهند بود.
  2. محل اقامت، دوچرخه و تجهیزات لازم از طرف موسسه سبزگامان بسکی و پارک ملی گلستان در محل پارک برای استفاده داوطلبین تامین شده است.
  3. دوچرخه سواران به غیر از وجه ثبت نام در سایت (مبلغ بیست و پنج هزار تومان) هیچ وجه دیگری پرداخت نخواهند کرد و محل اقامت و دوچرخه ها به صورت رایگان در اختیار آنان قرار خواهند گرفت.
  4. هزینه ایاب و ذهاب به محل پارک و تهیه مواد غذایی و وسایل شخصی برعهده شرکت کنندگان می باشد. دوچرخه سواران می توانند در صورت نیاز برای تهیه اقلام به روستای مجاور پارک ( تنگه راه) مراجعه نمایند
  5. دوچرخه سواران محترم می توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره 09118701619  تماس حاصل نمایند.
  6. محل ملاقات اولیه در اداره محیط بانی پارک ملی گلستان واقع در مجاورت روستای تنگه راه می باشد. اقامتگاه در محل پارک ملی گلستان و در داخل جنگل قرار داشته و از چهارشنبه ساعت 18 عصر تا شنبه ساعت 9 صبح در اختیار شرکت کنندگان قرار دارد. شماره تماس 09118701619 با محیط بانان پارک ملی جهت گزارش در صورت لزوم و سایر راهنمایی های لازم در محل ارائه خواهد شد.

کانال تلگرام